Perenne-Caduca

IX Jornades de Performance Fundació Caixa Castelló

Sala Sant Miquel de la Fundació Caixa Castelló (d’Enmig, 17. Castelló). Divendres i dissabte, 20 i 21 d’octubre de 2023, a partir de les 19.30 hores.

Entrada lliure fins a completar aforament

Divendres i dissabte, 20 i 21 d’octubre de 2023, a partir de les 19.30 hores, la Fundació Caixa Castelló celebra les seues IX Jornades de Performance a la Sala Sant Miquel. Es tracta d’una proposta artística ja arrelada en l’espai castellonenc que facilita la inclusió de la poesia d’acció al paradigma cultural d’aquest primer quart del segle XXI. Enguany es planteja un nou i ambiciós projecte curatorial aprofitant les prestacions pròpies del format d’aquesta trobada, que se celebra al llarg de dues sessions, durant dos dies consecutius. Amb això, es busca que servisca de precedent a un enfocament temàtic, amb un motiu concret, que emergisca de la correlació entre dues idees.

Les IX Jornades de performance tractaran sobre la relació d’allò que és perenne per a relacionar-se amb el que caduca. El primer dia, el divendres, es poetizará sobre  el concepte perenne, allò que dura per sempre o per molt de temps. El dissabte, es realitzaran performances al voltar d’allò que té una duració limitada i que està destinat a acabar-se, tot allò que caduca. De l’experiència estètica dels dos dies es busca que l’espectador extraga, com a conclusió poètica, una vivència pròpia, no literal, amb substància, estimulant, creativa, reflexiva…

També, com a novetat, s’ha apostat en aquestes jornades per la socialització intergeneracional de l’art d’acció. Els artistes participants són de diferents generacions; atresoren diferents experiències. Els artistes que activaran aquest esdeveniment artístic intergeneracional són Sofia Díaz (2001, València), Marina Abreu (1998, Gran Canària), Claudia Leoni (2001, València), Antoni Solera (1999), Silvia Antolín (1970, València). També participarà en aquestes jornades el grup Art d’Acció, provinent de la Facultat de Belles arts de la UPV de València

Amb l’art d’acció com mig expressiu es busca la conquesta de nous espais per a aquestes idees noves. Es busca un desplegament de la performance, de l’art d’acció, per a confrontar de manera explícita aquelles qüestions susceptibles de transformar-se en una experiència estètica corporal. Els artistes participants, distanciant-se de la literalitat, amb les seues particulars formes de poetizar les idees, abordaran la complexa relació dels conceptes perenne i caduc des de tres aspectes generals:

• La dimensió social, amb la consciència d’espècie i l’atenció per la comunitat més pròxima, i la consideració d’aquelles persones que requereixen atenció.
  • El pla existencial de la relació perenne-caduc, aprofundint en les profunditats psicològiques i filosòfiques de la relació entre allò que acaba per a perdurar, i allò que mor perdurant.
  • Els artistes podran fer poesia a partir de l’aspecte natural d’aquesta relació, incorporant les qüestions de creixement i mort, descomposició i desintegració, humors o líquids que s’assequen, fenòmens propis d’aquesta bella i pràctica història que és el fet de viure.

Amb tot això, i d’aquesta metodologia curatorial sobre les relacions, i amb una trobada de dos dies, es pretén acostar la performance al públic en clau d’art d’acció.

Divendres 20 d’octubre | PERENNE

Claudia Leoni (2001, València). Claudia Leoni produeix sota les indicacions multidisciplinàries de l’art, reflexionant sobre els límits de la representació i de la comunicació entre mitjans contemporanis i actuals. Utilitza la referència autobiogràfica com a fil conductor entre l’espectador i l’espai d’espectació. Cerca un llenguatge propi entre la voluntat i l’obra. Ha desenvolupat part de la seua obra mitjançant estada internacional a Corea.

Sofía Díaz (2001, València). Sofia Díaz desenvolupa la seua producció artística a la seua ciutat natal; treballa de manera multidisciplinària, amb un interés especial en l’àmbit de l’escultura i la instal·lació. Considera la seua obra com un impuls per a completar la investigació, la curiositat i el procés de buscar com a fi en si mateix, i en el centre del qual resideix un diàleg amb si mateixa, íntim i personal. Tracta de trobar els límits entre el “jo” i el món, per a generar així un pont que connecte el que hi ha dins i el que es troba fora. En el camp de la performance se sent atreta per la forma que tenen els objectes d’interactuar amb l’espai, entenent cada element com un cos simbòlic més.

Marina Abreu (1998, Gran Canaria). Marina Abreu travessa mitjançant la producció artística una gran diversitat de disciplines, jugant al seu treball amb dicotomies com són la vida i la mort, el so i el silenci. Actualment produeix i investiga sobre performance a l’illa de Gran Canària. Per a això, recorre a l’exploració de l’objecte i l’espai com a cos, i investiga les relacions entre les coses en qualitat d’existència i moviment universal.

Dissabte 21 d’octubre | CADUCA

Grup d’Art d‘Acció BBAA València (intergeneracional, València). Es tracta del grup de l’assignatura de performance de la Facultat de Belles arts de la Universitat Politècnica de València, impartida per Álvaro Terrones. La participació del grup en aquest esdeveniment suposa una experiència nova, professionalitzant en un entorn expositiu privilegiat on s’aprendran les dinàmiques culturals d’un marc concret, el valencià. És de caràcter exclusiu poder crear en una acció la metodologia de la qual es basa en la psicologia de grup, les tècniques socials, l’organització col·lectiva dels consensos, la discriminació i l’elecció de les idees.

Es tracta d’un grup de 25 persones en una performance, un grup nombrós poc usual de poder veure en una acció artística. Amb això, es reclama posar en valor la dificultat, la força de treball, la responsabilitat i la disposició que ha demostrat aquest grup amb el fet d’organitzar-se per a crear i compartir un projecte.

Antoni Solera (1999, València). La producció artística d’Antoni Solera travessa gran varietat de temes; treballa principalment el paisatge, l’abstracció, la política, el territori, allò que viu i les relacions entre espècies. A través de processos multidisciplinaris entre els quals destaquen l’art d’acció i la instal·lació, busca interseccions i sinergies, creant nous espais-terrenys on aquests i altres temes es troben.

Silvia Antolín (1970, Santander). El seu treball es desenvolupa en l’àmbit de la performance més experimental, abordant les implicacions del cos en els territoris més contradictoris socials, polític i antropològic, on les qüestions de gènere són igualment fonamentals en el seu univers creatiu. A través de la creació d’espais reals d’acció, aborda cada performance com una experiència única deixant-se contaminar pel context que es converteix en un detonant fonamental per al conjunt de les propostes que planteja.

Les jornades han sigut comissariades per Álvaro Terrones Reigada (Castelló, 1980). Doctor en Belles arts amb esment internacional per la Universitat Politècnica de València, (2018). Aufbauhstuium Malerei-Grafik (Postgrau en Burg Kunsthochschule, Trobe (2012) amb el professor Thomas Rug. Màster en Producció Artística (UPV Universitat Politècnica de València, 2013). Beca universitària de Formació de Personal Investigador vinculat a l’i+D+I a l’avantguarda Històrica Espanyola 1898-1927 i el seu impacte en les pràctiques escèniques, art d’acció i art sonor (2013-2017). Membre del LCI, Laboratori de Creacions Intermèdia UPV Universitat Politècnica de València.

Participa en nombroses trobades internacionals de performance art: Perform. art Meeting, Kassel (2009); Galerie Kunstraum, Städtische Museen Jenakultur, Jena (2012), The Second Performance GlogaurAIR, Berlin (2012); RIAP Reencontre International d’Art Performance, Québec (2012); PAO Perform. Art, Oslo (2014); Mother’s Tongue, Hèlsinki (2014); Galerie D’Art UQAM, Universitat de Mont-real (2015); Art Nomade, Mont-real (2015); PAB Perform. Art, Bergen (2016, 2017, 2019); III Trobada de Poesia i Acció en el EACC, Castelló (2016).

Ha desenvolupat pràctica específica de l’art d’acció en esdeveniments com l’Homenatge a Felipe Ehrenberg en l’ambaixada de Mèxic a Espanya (2017); El Gir Notacional en el Museu d’Art Contemporani de Castella i Lleó (2018) o en diferents edicions del Festival Acció Mad (2016, 2018); cal destacar el projecte Fortuna o Virtut de l’Olfacte a la Sala Sant Miquel de Castelló (2021), els 99 noms més bells o El Edén i la Propietat Privada en Art Sud Art en Acció (2019, 2022).

Amb motiu de la seua tesi sobre la planificació de la performance ha desenvolupat diverses estades d’investigació internacional, com en l’Arxiu del Centre Inter Le Lieu, en Québec (2017) dirigit per Richard Martel i Michael La Chance i posteriorment en l’Arxiu Documentació Black Kit, en Colònia (2018), dirigit per Boris Nieslony. Ha fet treballs de comissariat relacionats amb la performance a la Sala Sant Miquel de la Fundació Caixa Castelló (2021) i el Consorci de Museus de la Generalitat Valenciana (2022). Actualment és professor de performance art en la Facultat de Belles Arts de la Universitat Politècnica de València.